ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

Σεπτέμβριος 2019. Συμπληρώθηκαν είκοσι συναπτά έτη από τη μέρα που αποφασίσαμε να σχολιάζουμε σε καθημερινή βάση τον κοινωνικό και πολιτικό μας βίο. Αυτός ο κύκλος έκλεισε. Δείτε εδώ το αποχαιρετιστήριο κείμενο.

Πάμε για άλλα; Ποιος ξέρει;

Παρασκευή 12 Ιουνίου 2015

150612 ΠΙΣΤΟΝ

Το ένα πουλάκι:
Τα όσια και τα ιερά!

Το είπαμε πολλές φορές η πίστη δεν έχει λογική. Αν προσπαθήσεις να την προσεγγίσεις με τον νου, θα δεις ότι θα οδηγηθείς σε λάθος μονοπάτια. Αν συμφωνήσουμε σ’ αυτό, τότε μπορούμε να προχωρήσουμε λίγο παραπέρα τη σκέψη μας. (Όχι την πίστη μας.)

Από τη στιγμή που αφήνουμε στην άκρη τη λογική, περνάμε δηλαδή στον χώρο -μη σας τρομάζει η λέξη- του παραλόγου, έχει νόημα να καθόμαστε και να γκρινιάζουμε ή να αντιδικούμε για το ποια πίστη είναι ανώτερη από τις άλλες;
Ρωτάω, γιατί πολλές φορές μπαίνουμε (και μπαίνουν κυρίως οι άνθρωποι της πίστης) σε τέτοιου είδους… πειρασμούς.

Ρώτησαν κάποτε τον Αβραάμ Λίνκολν «πόσο μακριά πρέπει να είναι τα πόδια του ανθρώπου» κι αυτός απάντησε τόσο που να φτάνουν από το σώμα του μέχρι το έδαφος»!
Η απάντηση αυτή του σοφού άνδρα μάς δείχνει πού πρέπει να είναι το μέτρο σε ζητήματα όπως αυτό που εξετάζουμε, την ανωτερότητα κάποιας πίστης σε σχέση με άλλες.

Αν ρωτήσετε τους γλωσσολόγους θα σας πουν πως δεν υπάρχουν ανώτερες και κατώτερες γλώσσες. Η κάθε μια ικανοποιεί τις ανάγκες της κοινωνικής ομάδας που τη χρησιμοποιεί. Στο βαθμό αυτό όλες είναι και «ίσες».
Υπάρχουν βέβαια γλώσσες που είναι περισσότερο… δουλεμένες, εκλεπτυσμένες, επειδή ακριβώς κλήθηκαν να ανταπεξέλθουν σε τέτοιου είδους κοινωνικές ανάγκες.

Μια φυλή που δεν χρησιμοποιεί υπολογιστές, προφανώς δεν έχει στο λεξιλόγιό της ένα σωρό από τους όρους και τις φράσεις που έχουμε εμείς, οι κομπιουτεράκηδες.
Όπως και  μια κοινωνία που δεν… φιλοσόφησε είναι αδύνατον να έχει στη γλώσσα της φιλοσοφικές έννοιες όπως είχαν ήδη οι αρχαίοι παππούδες μας.

Αυτό όμως δεν κάνει τη γλώσσα, ως εργαλείο και ως μέσο επικοινωνίας, ανώτερη ή κατώτερη. Να είστε βέβαιοι ότι μόλις φτάσει το πρώτο κομπιούτερ στην εν λόγω φυλή η γλώσσα τους θα βρει τα πάντα για να συνεννοούνται. Και αν αρχίσουν να φιλοσοφούν, μπορεί να φτάσουν εκεί που φτάσαμε κι εμείς, εν με εννοείτε.

Το άλλο πουλάκι:
Ας ξαναγυρίσουμε στην πίστη.

Θα θέσω ένα ρητορικό ερώτημα, για να δείτε πού θέλω να καταλήξω. Είπαμε ότι η λογική μένει στην άκρη, επομένως δεν μπορούμε να συγκρίνουμε πράγματα.
Για παράδειγμα τι σας φαίνεται πιο λογικό; Ότι ένα ιερό βουνό μπορεί να εξοργιστεί και να προκαλέσει σεισμό, ή ότι… ένας Θεός γεννήθηκε από μια Παρθένο που συνέλαβε άμωμα από το Άγιο Πνεύμα;

Ότι ένας Μάγος μπορεί να χορέψει έναν χορό και να διώξει τα κακά πνεύματα που κρατούν κάποιον άρρωστο, ή ότι τα λείψανα ενός Αγίου μπορούν να θεραπεύσουν μια ανίατη ασθένεια;

Οπ! Σας έπιασα!
Πήγατε να απαντήσετε, όμως τα ερωτήματά ήταν «παγίδα», όπως λένε και στις πανελλήνιες εξετάσεις.
Δεν υπάρχει ΠΙΟ λογικό. Κάτι ή είναι λογικό ή κινείται πέρα από λογική, όπου δεν υπάρχουν διαβαθμίσεις, καθότι και αυτές είναι γνήσια παιδιά της λογικής.

Απαιτούν συγκρίσεις δεδομένων, πιθανούς πειραματισμούς, μετρήσεις με συγκεκριμένα μέτρα και σταθμά και εξαγωγή συμπερασμάτων.
Προσέξτε όμως. Πιθανότατα μια (εξωλογική) πίστη να μας φαίνεται πιο… εκλεπτυσμένη, να είναι πιο κοντά στα πολιτισμικά μας γούστα, να μοιάζει πιο καλοδουλεμένη, πιθανότατα επειδή έχει υποστεί την επεξεργασία (και τη λογική)  σοφών ανθρώπων.
Αυτό όμως δεν την κάνει… περισσότερο λογική από άλλες, γιατί το είπαμε (και σας κουράσαμαε) κάτι τέτοιο δεν υπάρχει.

Γιατί να λέω όμως όλα αυτά και πιθανότατα σκανδαλίζω κάποιους; Να, γιατί διάβασα μια είδηση που σχολιάστηκε πολύ ειρωνικά στη χώρα μας και, φαντάζομαι, στο μεγαλύτερο μέρος του δυτικού κόσμου.

Κάποιοι Ευρωπαίοι τουρίστες στην Μαλαισία, βρήκαν του μπελά τους, γιατί φωτογραφήθηκαν γυμνοί σε ένα από τα πιο ιερά βουνά της χώρας.
Βρήκαν τον μπελά τους διότι οι αρχές πιστεύουν πως, εξαιτίας της προσβολής από τους τουρίστες, το βουνό προκάλεσε σεισμό, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο περισσότεροι από 16 άτομα.

Και ένα τρίτο πουλάκι:
Βλέπετε;

Κάποιοι πήγαν να χαμογελάσουν. Ένας «έξυπνος» ρώτησε και γιατί το προσβεβλημένο βουνό δεν έριξε έναν κεραυνό να κάψει τους τουρίστες, παρά έκανε σεισμό και σκοτώθηκαν αθώοι άνθρωποι;
Η μόνη «λογική» απάντηση που μπορούμε να του δώσουμε είναι «άγνωστοι αι βουλαί του Κυρίου». Ή, μπορούμε να απαντήσουμε, «για τον ίδιο λόγο που σεσημασμένα καθάρματα ζουν και βασιλεύουν, ενώ αθώα παιδάκια πεθαίνουν αβοήθητα».

Πού θέλω να καταλήξω:
Σ’ αυτές τις περιπτώσεις μόνο μια λέξη ταιριάζει: σεβασμός. Σεβασμός στην ιδιαιτερότητα και τα «πιστεύω» τού άλλου, όποια κι αν είναι αυτά, ακόμη κι αν μπαίνεις στον πειρασμό να τα θεωρείς κατώτερα ή αστεία.

Με μια επιφύλαξη! Προσέξτε το αυτό γιατί είναι σοβαρό. Δεν μπορεί ο άλλος, στο όνομά της πίστης του, να παραβιάζει θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, όπως αυτά έχουν κατακτηθεί από το σύνολο σχεδόν του πλανήτη.
Δεν μπορεί να ακρωτηριάζει μικρά κοριτσάκια κάνοντάς τους κλειτοριδεκτομή, επειδή έτσι επιτάσσει η πίστη του. Αυτό, στο βαθμό που μπορεί κάποιος, θα πρέπει να το απαγορεύει.

Α, μη μου το χαλάτε τώρα. Μη με ρωτήσετε τι πρέπει να γίνεται με την περιτομή, γιατί είπαμε να κάνουμε μια χαλαρή κουβέντα. Μη ξεχνάτε ότι και στον κόσμο της λογικής, υπάρχουν κάποιοι γονείς που δεν θέλουν τα παιδιά τους να κάνουν εμβόλια!

Απιστίες!

Δεν υπάρχουν σχόλια: