ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

Σεπτέμβριος 2019. Συμπληρώθηκαν είκοσι συναπτά έτη από τη μέρα που αποφασίσαμε να σχολιάζουμε σε καθημερινή βάση τον κοινωνικό και πολιτικό μας βίο. Αυτός ο κύκλος έκλεισε. Δείτε εδώ το αποχαιρετιστήριο κείμενο.

Πάμε για άλλα; Ποιος ξέρει;

Πέμπτη 23 Μαρτίου 2017

170323 ΠΑΡΑΚΑΠΝΙΣΜΕΝΟΝ

Το ένα πουλάκι:
«Μη στάξει η ουρά τού γαϊδάρου»!

Έτσι αντέδρασε ένας φίλος, όταν άκουσε την είδηση που θα σχολιάσουμε σήμερα. Εμείς διαφωνήσαμε. Για να καταλάβετε όμως ποιος είχε δίκιο, θα σας πούμε πρώτα από πού βγαίνει η φράση.

Μια φορά, λέει, έπεσε ο γάιδαρος του Ναστραντίν Χότζα μέσα σ’ ένα πηγάδι, από το οποίο έπαιρναν πόσιμο νερό, και δεν μπορούσε να βγει. Βρέθηκε όμως κάποιο παλικαράκι, κατέβηκε στο πηγάδι κι έδεσε τον γάιδαρο με ένα σχοινί.

Καθώς τον ανέβαζαν επάνω και ήταν έτοιμοι να τον τραβήξουν έξω, έτρεξε ο Ναστραντίν Χότζας και άρπαξε την ουρά του ζώου φωνάζοντας: «Προσέξτε, βρε, θα στάξει μέσα στο πηγάδι»!

Άλλοτε πανέξυπνος, άλλοτε όμως αφελής ο Ναστραντίν Χότζας, στον οποίο αποδίδονται εκατοντάδες ιστορίες και παροιμιώδεις φράσεις, μας υποχρεώνει να σκεφτούμε την ουρά τού γαϊδάρου του, κάθε φορά που παραβλέπουμε το μείζον και δίνουμε σημασία στο ασήμαντο.

Ας έρθουμε όμως και στην είδηση. Αυστηρά πρόστιμα προβλέπονται σε όσους καπνίζουν μέσα στο αυτοκίνητό τους, την ώρα που επιβαίνουν και μικρά παιδιά. Πιο συγκεκριμένα, η σχετική ανακοίνωση έχει ως εξής:

«Απαγορεύεται το κάπνισμα στα πάσης φύσεως αυτοκίνητα ιδιωτικής και δημόσιας χρήσης, όταν επιβαίνουν ανήλικοι κάτω των 12 ετών. Για την ως άνω παράβαση επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο ποσού 1.500 ευρώ στον επιβαίνοντα».

Στον επιβαίνοντα -έτσι;- όχι μόνο στον οδηγό! Και μάλιστα όχι και μόνο στον κλασικό καπνιστή, αλλά σε όποιον «κάνει χρήση προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων και φυτικών προϊόντων για το κάπνισμα».  

Το πρόστιμο «διπλασιάζεται στο ποσό των 3.000 ευρώ, αν αυτός που κάνει χρήση προϊόντων καπνού, νέων προϊόντων καπνού, ηλεκτρονικών τσιγάρων και φυτικών προϊόντων για το κάπνισμα οδηγεί αυτοκίνητο δημοσίας χρήσης.

Επιπλέον, στους οδηγούς των οχημάτων αυτών επιβάλλεται η αφαίρεση της άδειας ικανότητας οδήγησης για διάστημα ενός μηνός για κάθε παράβαση, έστω και αν δεν διέπραξαν οι ίδιοι την παράβαση αλλά πρόσωπο που επιβαίνει στο αυτοκίνητο. Η διαπίστωση της παράβασης και η επιβολή των προαναφερόμενων διοικητικών ποινών γίνεται από τα αστυνομικά όργανα».

Το άλλο πουλάκι:
Φαντάζεστε τη σκηνή;

Περνάει ένα αυτοκίνητο και ο τροχονόμος διαπιστώνει ότι κάποιος μέσα σ’ αυτό καπνίζει. Συγχρόνως παρατηρεί ότι στο όχημα επιβαίνει κι ένα παιδί μικρότερο των δώδεκα ετών. Τι κάνει;

Όχι το παιδί, για τον τροχονόμο ρωτάω. Διατάζει το όχημα να ακινητοποιηθεί και βεβαιώνει την παράβαση, με την οποία ο καπνιστής οφείλει να πληρώσει πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων ευρώ! Πόσο πιθανό βλέπετε να είναι το να συμβεί κάτι τέτοιο;

Πριν απαντήσετε, ας επανέλθουμε στη διαφωνία μας με τον φίλο. Ο «γάιδαρος», όπως καταλαβαίνετε, είναι το τι συμβαίνει με το κάπνισμα σε όλους τους χώρους, όπου αυτό (υποτίθεται ότι) απαγορεύεται.

Η… «ουρά τού γαϊδάρου» είναι το κάπνισμα μέσα σε ένα αυτοκίνητο, παρουσία παιδιού ή παιδιών κάτω των δώδεκα ετών. Είναι όμως έτσι; Είναι «μικρό το κακό», όταν υποβάλλουμε παιδιά σε τέτοια δοκιμασία;

Προφανώς όχι, και μάλιστα για δύο λόγους. Ο ένας είναι ότι τα υποχρεώνουμε να αναπνέουν τον καπνό μας, να καπνίζουν δηλαδή μαζί μ’ εμάς. Ο άλλος είναι ότι τους δίνουμε το κακό παράδειγμα, τα κάνουμε εν δυνάμει μελλοντικούς καπνιστές.

Δεν πρόκειται, λοιπόν, καθόλου περί… «ουράς», αλλά για μια πράγματι πολύ σοβαρή παράβαση, και καλά κάνει ο νόμος που την αντιμετωπίζει με αυστηρότητα. Το ερώτημα είναι όμως αυτό που θέσαμε πριν. Πόσες τέτοιες παραβάσεις βλέπετε να βεβαιώνονται;

Όχι, ασφαλώς, επειδή δεν υπάρχουν ενήλικες που θα αδιαφορήσουν για την παρουσία παιδιών, πριν ανάψουν τσιγάρο μέσα σε ένα αυτοκίνητο. Αλλά για τον λόγο ακριβώς που είπαμε. Είναι δύσκολο να… βεβαιωθεί κάτι τέτοιο.

Το αυτοκίνητο θα σταματά λίγο παραπέρα, το τσιγάρο θα σβήνεται, τα παράθυρα θα ανοίγουν, η ηλικία του παιδιού θα… παζαρεύεται, το πολύ πολύ να προκύπτει κανένα πρόστιμο για ζώνες, όπως άλλωστε συμβαίνει και με άλλες «ακριβές» παραβάσεις.

Και ένα τρίτο πουλάκι:
Είναι κακό να υπάρχει ο νόμος;

Όχι, βέβαια, το ερώτημα είναι πώς θα τεθεί σε εφαρμογή. Όπως ο αντίστοιχος για τα κινητά τηλέφωνα; Όπου, στο κάτω κάτω, ο οδηγός θέτει σε άμεσο κίνδυνο και τις ζωές άλλων κι όχι μόνο την… υγεία του παιδιού του; (Δικό του είναι, ό,τι θέλει το κάνει!)

Υπάρχει όμως ένα ακόμη πιο σοβαρό ερώτημα. Τι σκοπεύει να κάνει το κράτος με το κάπνισμα; Έχει πραγματική βούληση να το ελέγξει, θέλει να προστατεύσει τους παθητικούς καπνιστές, ή μήπως ενδιαφέρεται απλώς να παρουσιάσει μια σύγχρονη και «εναρμονισμένη» νομοθεσία;

Αν στ’ αλήθεια θέλει να προστατέψει τη δημόσια υγεία, αν εννοεί να εφαρμόσει όσα νομοθετεί, υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό. Λόγια όπως «θα διενεργούνται τακτικές, αλλά και έκτακτες αιφνιδιαστικές επιθεωρήσεις προκειμένου να διαπιστωθεί ο βαθμός συμμόρφωσης με τις νέες διατάξεις…»

Ή «όργανα ελέγχου θα συντάσσουν μηνιαίες εκθέσεις με αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τα αποτελέσματα των ελέγχων και τη διαπίστωση των παραβάσεων, ώστε να ελέγχονται τυχόν επαναλαμβανόμενες παραβάσεις χώρων υγειονομικού ενδιαφέροντος και να προβαίνει η υπηρεσία σε ανάκληση της άδειας λειτουργίας του καταστήματος σε περίπτωση μη συμμόρφωσης», τα ακούμε, πια, βερεσέ!

Όσο για το νέο ότι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα έχουν και διοικητικές κυρώσεις έτσι και «συλληφθούν» ακόμη και να… ατμίζουν στον χώρο εργασίας τους, εμάς δεν μας λέει τίποτε. Λες και υπάρχει κανείς που το κάνει κρυφά από τους προϊσταμένους του!

Από λόγια (και από νόμους) χορτάσαμε!
 Παφ και… δεν τρέχει τίποτα!

Δεν υπάρχουν σχόλια: