ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

Σεπτέμβριος 2019. Συμπληρώθηκαν είκοσι συναπτά έτη από τη μέρα που αποφασίσαμε να σχολιάζουμε σε καθημερινή βάση τον κοινωνικό και πολιτικό μας βίο. Αυτός ο κύκλος έκλεισε. Δείτε εδώ το αποχαιρετιστήριο κείμενο.

Πάμε για άλλα; Ποιος ξέρει;

Πέμπτη 31 Μαΐου 2012

120531 ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ


Το ένα πουλάκι:
Επιτροπή ειδικών!

Είναι πολύ παλιά η ρήση που λέει ότι, στην Ελλάδα, άμα θέλεις να χαντακώσεις ένα θέμα, ανάθεσέ το σε μια επιτροπή ειδικών.
Εδώ όμως δεν μιλάμε για ένα οποιοδήποτε θέμα, αλλά για το θέμα των… θεμάτων.

Υπάρχει ένα θέμα με τα θέματα που δεν είναι καθόλου της πλάκας.
Φαίνεται όμως πως της πλάκας είναι οι επιτροπές ειδικών που συγκαλούνται κάθε χρόνο για να το χειριστούν.

Όπως ίσως καταλάβατε, μιλώ για τις εξετάσεις, τις πανελλήνιες, και τα μεγάλα κεφάλια που καλούνται να βάλουν (ή να βγάλουν;) τα θέματα και να παίξουν για λίγο με τα νεύρα χιλιάδων παιδιών και γονέων.

Πώς βγάζουν θέματα;
Μη το ψάχνετε, η απάντηση είναι απλή: στο πόδι!
Βεβαίως, για να μην τους αδικώ, λειτουργούν κι αυτοί υπό μεγάλη πίεση.

Είναι η πίεση που θα ένοιωθε οποιοσδήποτε, αν ήξερε ότι χιλιάδες βλέμματα είναι στραμμένα επάνω του και περιμένουν…
Αλήθεια, τι περιμένουν;

Πώς περιμένουμε όλοι να είναι τα θέματα εξετάσεων με τις οποίες θα επιλεγούν τα παιδιά μας για τα πανεπιστήμια;
Η αλήθεια είναι μία: Περιμένουμε να είναι… στα μέτρα μας!

Και, μπορεί η αλήθεια να είναι μία, εμείς όμως είμαστε πολλοί. Κάθε καρυδιάς καρύδι.
Είμαστε γονείς, φροντιστές, καθηγητές, δημοσιογράφοι και διάφοροι άλλοι περίεργοι.
Είμαστε και μαθητές.

Μαθητές διαβασμένοι και αδιάβαστοι. Προετοιμασμένοι σωστά και χαβαλέδες. Φιλόδοξοι και αδιάφοροι. Μαθητές αγχωμένοι, πιεσμένοι, ψύχραιμοι, τρομοκρατημένοι, αποφασισμένοι και άλλοι έτοιμοι να τα παρατήσουν στην πρώτη δυσκολία.

Το (επιπλέον) κακό είναι ότι όλοι αυτοί έχουν από πίσω τους γονείς, φροντιστές, καθηγητές, δημοσιογράφους και διάφορους άλλους περίεργους. Οι περισσότεροι έχουν ποντάρει πάνω τους λες και είναι άλογα κούρσας.

Άλλος τον εγωισμό του, άλλος το καλό του όνομα, άλλος ακόμα και την αντιπολιτευτική του τακτική.

Το άλλο πουλάκι:
Τι να σου κάνει και η επιτροπή;

Ρητορικό το ερώτημα, διότι η επιτροπή οφείλει να κάνει αυτό ακριβώς για το οποίο πληρώνεται.
Να επιλέξει θέματα που να έχουν όμως κάποια συγκεκριμένα χαρακτηριστικά.

Είπαμε ότι τα χαρακτηριστικά τα κρίνει ο καθένας από τη δική του οπτική, ωστόσο υπάρχουν και ορισμένα που μπορούν να κριθούν με γενικά κριτήρια και, κυρίως, εκ του αποτελέσματος.

Τι εννοώ;
Όταν βλέπεις ότι έχουν δοθεί τα θέματα στους μαθητές και μετά από μισή ώρα έρχονται μία και δυο και τρεις διευκρινίσεις, τότε κάποιοι δεν έκαναν καλά τη δουλειά τους.

Όταν για ένα θέμα γίνεται σκοτωμός και προκαλείται εθνικός διάλογος για το πώς έπρεπε να απαντηθεί, τότε κάτι δεν έχει γίνει σωστά, από την πλευρά της επιτροπής.

Γιατί όμως υπάρχουν αυτά τα φαινόμενα; Δυστυχώς η απάντηση έρχεται αβίαστα και είναι ακριβώς αυτή που σας είπαμε στην αρχή. Τα θέματα βγαίνουν στο πόδι.

Υπάρχει κάτι στοιχειώδης, μια τακτική ρουτίνας που πρέπει να τηρεί ο οποιοσδήποτε βάζει θέματα, για οποιεσδήποτε εξετάσεις.
Να μπαίνει στον κόπο να τα απαντήσει πρώτα ο ίδιος.

Το καλύτερο βεβαίως είναι να βάλεις κάποιον άλλο να τα απαντήσει, ώστε να μην πέσεις στην παγίδα να προσπεράσεις τις όποιες ασάφειες, επειδή εσύ ξέρεις ακριβώς τι ζητάς.

Και ένα τρίτο πουλάκι:
Ο άλλος δεν είναι μέσα στο μυαλό σου!

Πρέπει να του πεις τι θέλεις. Οι οδηγίες πρέπει να είναι τέτοιες που να μη χρειάζονται παραπέρα διευκρινίσεις. Να μπορεί ο κάθε εξεταζόμενος να καταλαβαίνει ακριβώς τι του ζητείται και όχι κάτι άλλο.

Αν, λοιπόν, γινόταν αυτό το στοιχειώδες, αν μαζί μ’ εκείνους του βάζουν τα θέματα ήταν και μερικοί άλλοι –φοιτητές θέλεις; περσινοί μαθητές θέλεις; κάποιοι τελοσπάντων- που να κάνουν τον κόπο να τα λύσουν, τότε τα πράγματα θα ήταν… με λιγότερα προβλήματα.

Το ξέρω ότι υπάρχει και μια τέτοια, παράλληλη επιτροπή. Οι περίφημοι διορθωτές, οι οποίοι λειτουργούν ακριβώς όπως και οι άλλοι που βάζουν (ή βγάζουν;) τα θέματα. Στο πόδι!

Και, φυσικά, έχει κι αυτή την ίδια αδυναμία με οποιαδήποτε άλλη ελληνική επιτροπή.
Αποτελείται από ειδικούς και μόνο από ειδικούς. Και, ξέρετε ποιο είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα των ειδικών;
Δεν σηκώνουν μύγα στο σπαθί τους.

Πάρτε κάποιον από αυτούς και πείτε του ότι τα θέματα που επέλεξε (ή ο τρόπος που τα «έλυσε») ήταν προβληματικά, αν αυτό, όπως είπαμε, προκύπτει εκ του αποτελέσματος.
Ξέρετε τι θα ακούσετε;

Ειδικοί, σου λέει ο άλλος.
Υπάρχουν και ειδικοί στις γκάφες!


Δεν υπάρχουν σχόλια: